مشخصات برنامه

صعود به قله کلونچین (کلونچی)

تاریخ اجرا : 21 شهریور 99

سرپرست برنامه : منیژه سلمانی

تعداد افراد شرکت کننده : 3 نفر

افراد شرکت کننده :

خانم ها: منیژه سلمانی، شقایق اسدی

آقایان: حمیدرضا ابوالحسنی

معرفی:

زردکوه بختیاری،یا به عبارتی محلی زرده کوهستانی در زاگرس شمال مرکزی است، که در جنوب غربی ایران مستقر می‌باشد. این کوهستان در نزدیکی شهرستان کوهرنگ، منطقه بختیاری ‌نشین میان چهارمحال و بختیاری و خوزستان در حد فاصل دو رودخانه بزرگ کوهرنگ و بازفت  قرار دارد. در نواحی شرقی این رشته کوه بخش های چلگرد و اردل و در نواحی غربی آن آبادی های ییلاقی جنگلی بازفت قرار دارد.

کلونچین بلندترین قله(زردکوه) با ارتفاع ۴۲۲۱ متر، پس از کوه دنا،  به عنوان دومین کوه مرتفع در رشته کوه‌های زاگرس به‌شمار میرود.

رشته کوه زاگرس از رشته کوه های متعدد و مهم به نام‌های اشتران‌کوه، زردکوه و دنا و الوند و قالی کوه و…‌ تشکیل شده است.

عمده کوهستان زردکوه از شمال در استان چهارمحال ‌و بختیاری واقع شده و از جنوب به مناطق گرمسیر مسجد سلیمان در استان خوزستان می‌رسد.

شهرستان چلگرد (کوهرنگ) در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب شهرکرد میعادگاه کوهنوردانی است که برای صعود زردکوه آماده می‌شوند.

این شهرستان زیبای کوهستانی، جاذبه‌ های فراوان طبیعی را در خود جا داده است. چشمه استثنایی و پرآب کوهرنگ که یکی از منابع تشکیل‌دهنده رودخانه زاینده ‌رود و در جبهه غربی (بازفت) یکی از سرچشمه های رودخانه کارون است.

از ویژگیهای خاص منطقه زرد کوه دریاچه کوهرنگ یخچالهای ایلوک ؛پورسونان و خرسان و دریاچه نازی و جنگلهای بازفت نام برد.

پوششش گیاهی و جانوری:

زرین گیاه، بیلهر، پونه کوهی، کاردین، جاشیر، شاه تره، کاجیره، بابونه کبیر، شیرین بیان، پیاز کوهی، گون، بادیان

پوشش جانوری:

خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، کبک دری، قوش، شاهین بحری، عقاب طلایی، افعی شاخ دار، لاکپشت خاک زی، اردک بلوطی، سنجاب ایرانی و….نام برد.

موقعیت جغرافیایی :

کلونچین (کلونچی) با ارتفاع ۴۲۲۱ متر، تقریباً در بخش مرکزی این استان در جنوب شرقی شهر چلگرد و سد دوم کوهرنگ واقع شده که بلندترین قله این رشته کوه می‌باشد. بعد از کلونچین، قله‌های هفت تنان با ارتفاع ۴۱۸۰ متر، شاه شهیدان با ارتفاع ۴۰۷۶ متر و دوزَردِه با ارتفاع ۴۰۰۰ متر بلندترین قله‌های رشته کوه زردکوه هستند. قله کلونچی (koloun chi) بلندترین قله رشته‌کوه زردکوه بختیاری از منطقه کوهستانی زاگرس مرکزی است که در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ و مرز دو بخش مرکزی و بازفت قرار گرفته‌است. مسیر رایج صعود از آن از شهر چلگرد آغاز می‌شود.

برای صعود به کلونچی سه مسیر رایج از شهر چلگرد وجود دارد.

۱-یال شمالی، سد اول تونل کوهرنگ و جانپناه چال میشان، این مسیر با دست به سنگ و شیب زیاد همراه است و برای رسیدن به قله می‌بایست مسافت طولانی طی شود.

۲-دره شرقی، سد دوم تونل کوهرنگ، دره کول خدنگ که غالبا پوشیده از برف است و در فصل گرم سریع‌ترین راه برای رسیدن به قله می‌باشد ولی به دلیل خطر بهمن قابلیت صعود در زمستان ندارد و تنها در اوایل دره کمی درگیری با سنگ وجود دارد.

۳- یال شرقی، جانپناه خرسان که مسیر مناسبی برای صعود زمستانی است.

شرح گزارش:

طبق برنامه ریزی قبلی و گرفتن شرایط آب و هوایی و ترک مسیر مورخ 99/06/20 ساعت 15، اراک را با وسیله نقلیه شخصی به مقصد کوهرنگ‌ حرکت کردیم.
از شهرهای خمین، گلپایگان، خوانسار، دامنه، داران گذشتیم و به کوهرنگ رسیدیم.و به سمت چلگرد حرکت کردیم در ادامه مسیر به جاده خاکی رسیدم و بعداز طی مسافتی 10.5 کیلومتر ساعت 19/30 دقیقه به محل تاسیسات سد دوم رسیدیم در آنجا چند تیم از اصفهان و شیراز و کاشان نیز کمپ زده بودند. چادرها رو بپا کردیم بعد از برپایی چادر و صرف شام ساعت 10 به استراحت پرداختیم. ساعت 3.30 بامداد بیدار شدیم و بعد از جمع کردن چادرها و صرف صبحانه در ساعت 4:30 دقیقه با سرقدمی آقای ابوالحسنی به سمت دره کول خدنگ مسیر شماره (۲) که در بالا به آن اشاره شده به راه افتادیم ،دره کول خدنگ دقیقا روبه روی تاسیسات سد دوم میباشد.
که ابتدا مسیر دشت مانند بود و به کوهستان و دره و دیواره های سنگی ختم می شد. و پر از گون های مختلف با ارتفاع نسبتا بلند حتی تا بیش از یک متر، بعد از دشت یک سراشیبی نسبتا تند به سمت اول دره وارد شدیم.
بعد از کمی پیمایش به یک برفچال رسیدیم که انتهای یخچال خرسان بود. و نمایی زیبای تونل برفی جای بسیار زیبایی بود برای گرفتن عکس.
به حرکت ادامه دادیم بعد از کمی پیمایش به منطقه ای رسیدیم که بیشتر دست به سنگ بود از صخره ها عبور کردیم.
ساعت 45/7 تصمیم گرفتیم استراحت کنیم بعد از استراحت به ادامه مسیر پرداختیم ،بعد از طی مسافتی به یخچال های کول خدنگ رسیدیم. از روی یخچال عبور کردیم . بین راه یخچال ها از همدیگر فاصله میگرفتند یک مقدار از مسیر سنگلاخی میشد دوباره به یخچال می رسیدیم
قسمت بازتر دره و از ارتفاع حدود 3700 متر قله شاه شهیدان دیده شد. قلل چال میشان و دوزرده هم به موازات مسیر حرکت ما قرارداشتند.:حرکت ما به سمت دره یعنی سمت جنوبی و به طرف منطقه کاسه مانند پیچیدیم و یخچالها را ادامه دادیم در انتهای این کاسه عظیم قله کلونچین دیده می شد.
کمی توقف کردیم و بعد از صرف تنقلات روبه تپه ها جنوبی قله حرکت کردیم. وارد یک کاسه بزرگ که میان این کاسه عظیم چندین تپه وجود دارد که مسیر رفتن به قله را متعدد میکند. راه ما رفتن به سمت گردنه واقع در غرب بین قلل کلونچین و شاه شهیدان و سپس ادامه پاکوب به سمت جنوب و شرق و در نهایت رسیدن به قله بود.
ساعت 45/12 به قله رسیدیم. اولین تیم صعود کننده در روز 21 شهریور ماه 99 بودیم و با توجه به بارش تگرگ و رعد وبرق همنوردان این صعود دلچسب را به یکدیگر تبریک گفتند و بعد از گرفتن عکس یادگاری سریعا به سمت پایین قله حرکت کردیم.
با توجه به شرایط جوی نامناسب به سرعت ارتفاع کم کردیم و به همنوردانی که از شهرهای مختلف در مسیر صعود می دیدم در خصوص شرایط نامساعد جوی اطلاعی رسانی نمودیم . ساعت 45/14 به چشمهای آبی که از آب شدن یخچال ها نشأت گرفته بود رسیدم و بعد از صرف ناهار به سمت پایین حرکت کردیم.
باز از همان مسیر دست به سنگ و سنگلاخ و یخچال عبور کردیم. ساعت 18.30 به ماشین رسیدیم، سوار ماشین شدیم و به سمت اراک حرکت کردیم و در ساعت 23 به مقصد رسیدیم و برنامه پایان یافت .