مشخصات برنامه

خانم ها: رضائی

آقایان: فائق نژاد ، نجفیان ، کریمی ، احمدي و جاپلقیان

معرفی منطقه :

خط الراس غازك به طول تقریبی 30 کیلومتر از روستاي سوارآباد تا شهر توره و در جهت غرب به شرق امتداد یافته و بلندترین قلل این خط الراس آلاداغ با ارتفاع 3180 متر و غازك 3100 متر است.
قله آلاداغ در فاصله حدودا چهل کیلومتري غرب اراك قرار دارد. مسیرهاي معمول صعود این قله یکی از جبهه جنوب غربی است که بایستی از اراك در امتداد جاده ملایر حرکت کرده و دو کیلومتر بعد از سه راهی بروجرد – ملایر وارد جاده فرعی سمت راست شده و به طرف روستاي خوش تپه یا قوش تپه برویم .از روستا نیز در جهت شمال مسیر را ادامه داده و پس از گذر از باغهاي روستا از طریق گرده مشرف به روستا به سمت قله صعود نموده و پس از خروج از گرده با چرخش به سوي شمال غرب به قله می رسیم. مسیر دیگر صعود به این قله از طریق روستاي بصري و از جانب جبهه شمالی میباشد. که براي رسیدن به این روستا در مسیر جاده اراك ملایر ودر کیلومتر 32 از کنار پل روستاي فر بایستی وارد جاده فرعی سمت راست شده و پس از طی حدود ده کیلومتر به روستاي بصري می رسیم.
وضعیت آنتن دهی موبایل : تقریبا در اغلب قسمتهاي مسیر آنتن دهی موبایل خوب و مطلوب است .
بهترین زمان صعود به قله : بهار ( اردیبهشت و خرداد ) پاییز ( مهر و آبان )

شرح برنامه :
طبق قرار قبلی ساعت 7:20 روز جمعه 28 شهریور 99 و پس از تجمع شرکت کنندگان در میدان شریعتی ، اراك را به سمت روستاي خوش تپه ترك نموده و در ساعت 8 به این روستا رسیده و در کنار چشمه بهسازي شده میان روستا پیاده شدیم . در جهت شمال ادامه مسیر داده و از روستا خارج شده و در کنار چشمه کوچکی که در نزدیکی روستا قرار دارد براي صرف صبحانه توقف نمودیم . پس از
صعود خود را آغاز کرده و از صرف صبحانه و آماده شدن نفرات در ساعت 8:45 طریق پاکوب موجود و از میان باغهاي جنوب روستا خود را به ابتداي گرده جنوبی رساندیم . عبور از این گرده نیازمند کمی دست به سنگ شدن دارد البته اگر دقت نموده و از مسیر صحیح صعود کنیم دشواري زیادي ندارد ولی اگر از مسیر درست حرکت نکنیم در گیري با سنگها بیشتر شده و براي افراد مبتدي می تواند خطرناك
باشد .
پس از صعود این گرده مسیر را در جهت شمال غرب ( به سمت چپ ) ادامه داده و در نهایت در ساعت 11:30 به قله آلادغ صعود کردیم. پس از کمی توقف روي قله و گرفتن عکس و صرف میوه و تنقلات در ساعت 12:20 فرود خود را آغاز کردیم.
براي این منظور بایستی مسیر صعود را تا بالاي گرده فوق الذکر فرود آمده و در اینجا وارد دره سمت چپ موسوم به دره سخت زرد یا سنگ زرد شویم . فرود از این دره نیازمند دقت و هوشیاري براي پیداکردن مسیر می باشد چرا که در صورت بی دقتی و عدم توجه به سنگ چین هاي راهنما با مسیر هاي صخره اي و پرتگاهی در 14 به محل چشمه / گیر شده و احتمال خطر و سقوط وجود دارد . در ساعت 14:20 به محل چشمه کوچکی که صبحانه را در کنار آن صرف کرده بودیم رسیده و ناهار را در اینجا صرف کردیم و در ساعت 15:45 نیز سوار ماشین شده و در ساعت 45 شریعتی اراك پیاده شده و برنامه به پایان رسید